První máj, lásky čas na mašinkách
JoeMax & Lotrinkas
Dnešní datum: 17. 12. 2018  Hlavní stránka :: Seznam rubrik :: Download :: Weblinks
Hlavní menu

17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Cestování

* První máj, lásky čas na mašinkách

Vydáno dne 03. 05. 2008 (2621 přečtení)

V obýváku voní šeřík, venku po celonočním dešti konečně svítí sluníčko a my se vydáváme na slavnostní zahájení druhé sezóny kolínské úzkorozchodné trati. A protože je prvního května, podíváme se cestou i po nějaké té rozkvetlé třešni...

Autíko nás vezlo na dosud nejdelší letošní výlet - pokud nepočítám zimní dovolenou v Lužických horách: do 40km vzdáleného Kolína, přejněji části Sendražice, kde se už popíjí Rychtář, hrajou rozverné kapely a kolem se motají televizní štáby. Kolínská řepařská drážka, unikátní projekt obnovy kdysi zemědělské trati slavní druhé narozeniny. Co na tom, že trať s rozchodem pouhých 70cm zatím končí jen o dva kilometry dál uprostřed polí. Když si člověk uvědomí, kolik nadšení a úsilí za tím vším stojí, musí smeknout.

Drážka byla založena už v roce 1894 a patřila do souboru polabských řepařských drážek, které se tehdy pyšnily celkovou délkou 130 kilometrů. Jak z názvu vyplývá, účelem vláčků bylo svážet řepu z polí do okolních cukrovarů. Jedna souprava parní mašinky a nákladních výklopných vagónků uvezla na jeden zápřah úctyhodných 8 tun plodiny. Ve dvacátém století nejprv parní pohon nahradila nafta, aby pak tratě byly zrušeny docela a lokomotivy vystřídaly nákladní automobily. A tak to všechno chátralo a chátralo... až dochátralo.

Nově postavené nádraží v Sendražicích Mašinka s výletními vagónky

Nádražní budova, kterou vidíte na snímku, není rekonstruovaná. Byla postavena zgruntu podle původních plánů, protože staré nádraží už dávno spadlo. Jen výtopna, která je schovaná za vláčkem, je původní. Všude jsou k mání dobové nápisy a vlaku salutuje stařičký pan průvodčí. V čekárně jsou umístěny spousty starých dokumentů nejen o sklizni řepy, ale také o tehdejší vlakové dopravě. Když zrovna nehrála přisprostlá námořnická kapela nebo folková parta, vyhrával z amplionů swing z třicátých let. Mašinky jsou v držení Spolku pro obnovu dráhy celkem tři - nejcennější parní a dvě dieslové. My jsme měli to štěstí, že jsme se v den zahájení provozu mohli svézt právě parním vláčkem.

První dojem byl sice prapodivný, protože vagónky se díky silnému odpružení povážlivě nakláněly už při nástupu cestujících, ale nešlo to jinak - na úzkých kolejích lépe odolávaly odstředivým silám v zatáčkách. Mašinka se nejprv loudavě přesunula přes přejezd s dobovými šraňkami, přejela můstek přes potok, aby se do toho konečně obula a na plné pecky se šinula krajinou, plašíce zajíce a srnky. Jízda to byla parádní, lokomotiva typicky oddychovala (š š š š ... š š š š ... huuuuu :o))) a spokojeně vybafávala oblaka dýmu. Jak už jsem psal v úvodu, jízda sice skončila po dvou kilometrech na výhybně v polích, protože dál zatím koleje nesahaly, ale v plánu je protažení trati až do Býchor, čímž by nabrala na délce dalšího 2,5 km.

Oficiální stránky drážky jsou zde.
Protože jsme na místě pořídili spoustu fotek, najdete je všechny v této fotogalerii.

Po svezení jsme se s Lotrinkou vydali na procházku příjemně klidným centrem Kolína, kterému dominuje náměstí s radnicí, kašnou a morovým sloupem. Kdo by měl chuť na něco k snědku nebo hrneček kafe, má na výběr hned ze dvou pizzerií a velké kavárny - ještě před nedávnými lety si přitom turista i našinec musel vystačit s jedním podnikem.

Kolínská radnice Náměstí se zvonicí

Ojedinělou kolínskou dominantou je gotický chrám sv. Bartoloměje. Naneštěstí je utopem k okolní zástavbě a není tak snadné pořídit celkový snímek (leda z nového mostu, ale zase s pořádným zoomem). Nicméně pěšmo je k němu skvělý přístup a prakticky po celém obvodu se dá obdivovat umění mistra Petra Parléře. Původní kostel se sice stavěl již od roku 1253, ale po požáru města v roce 1349 mu právě Parléř na pokyn císaře Karla IV. vtiskl současnou tvář.

Chrám sv. Bartoloměje Chrám sv. Bartoloměje

Samostatně stojící zvonice je veřejnosti přístupná a musí odtamtud být skvělý rozhled po městě i kraji, neboť je viditelná ze širokého okolí. K naší škodě je však otevřená jen o víkendech a k tomu jen do 16 hodin - v Kolíně jsme byli v pět. Chrám označovaný jako opomíjený gotický skvost ale určitě stojí zato vidět i jen zvenku - a pokud to máte do Kolína daleko, můžete ho detailně omrknout na dedikovaných webových stránkách.

Mno a protože jsme výletovali prvního máje, kdy hrdliččin zve ku lásce hlas (ačkoliv u nás je to spíš budníček menší), zastavili jsme se cestou zpátky pod rozkvetlou třešní - i když okrasnou - a políbili se, jak káže tento jarní čas...

Okrasná třešeň

[Akt. známka: 1,00 / Počet hlasů: 4] 1 2 3 4 5
Celý článek | Autor: JoeMax

Novinky
18.04.2010: Blbá sopka!
Kvůli zrušeným letům si musíme pobyt v NY prodloužit o týden, první volný spoj do EU je 25.4. :(

14.04.2010: Jsme v New Yorku!
Zdárně jsme přistáli, ubytovali se a teď vyrážíme na sváču a do města. Večer (je tu teprv 15:54) napíšeme víc!

11.05.2009: resisTrance vol.6:
Nový DJ set v žánru trance/ progressive ke stažení v sekci Download! Šesté pokračování série resisTrance je tentokrát tvrdší a dupavější, tak přeji příjemný poslech :)

11.01.2009: AC Žíznivci
vybojovali v zimním Exit Fortuna Cupu fantastické třetí místo! :o)

01.01.2009: Omlouváme se
předem za možný krátkodobý výpadek kolem 2.-5. ledna kvůli údržbě serveru.

01.01.2009: Joe & Lotrinka
přejí všem návštěvníkům hodně štěstí do roku 2009 :o)

16.11.2008: Ze sportu:
Milovičtí fotbalisté mají po několika dvouciferných vítězstvích po půlce sezóny jasně nakročeno do I.A třídy, s náskokem 12 bodů jasně vedou tabulku. Benátečtí hokejisté se zuby nehty drží v 1. lize, jsou mezi 16 týmy na 14. místě. Uvidíme, jak se povede novému kouči...

28.07.2008: Nejezděte
se koupat na Sadskou. My si pak nemáme kam lehnout :-D

05.07.2008: Jedeme na
dovču, takže o nás nějaký čas neuslyšíte, ale zato pak přineseme novou fotogalerii z hor a doženeme článkový deficit :o) J&L

23.06.2008: Plný počet
získaly Milovice z posledních dvou ligových zápasů, na jejich setrvání v okresním přeboru už to ale nic nezměnilo. Na hřišti jsem s foťákem chyběl, zmohl mě Francinův ležák :-D

Google

Naše megastránky běží na systému phpRS.